Minder vlees eten: is dat wel of niet nodig?

Wereld Kanker Onderzoeks Fonds

Op 1 oktober is er aandacht voor de conclusie van de groep genaamd NutriRECS dat het niet nodig zou zijn om minder vlees te eten voor een goede gezondheid. Dit terwijl het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, de Wereldgezondheidsorganisatie en het Voedingscentrum adviseren om minder vlees te eten. Hoe zit het nu?

Over het onderzoek van NutriRECS

NutriRECS keek naar de mogelijke invloed van vlees op de kans op kanker en hart- en vaatziekten. Ook hebben ze gekeken naar de voorkeuren die mensen hebben ten aanzien van vlees.

Volgens de bevindingen van NutriRECS wegen de voordelen van minder vlees eten (minder kans op kanker en hart- en vaatziekten) waarschijnlijk niet op tegen de nadelen (zoals de impact op de kwaliteit van leven en het aanpassen van eetgewoontes). Zij adviseren om evenveel vlees te blijven eten, met als uitgangspunt dat mensen nu gemiddeld 3 tot 4 keer per week vlees eten.

Over het onderzoek van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Op basis van ons doorlopend onderzoek naar voeding, leefstijl en kanker – het grootste onderzoek ooit op dit gebied – weten wij dat te veel rood vlees en bewerkt vlees eten de kans op darmkanker vergroot. Dit verband is het sterkst voor bewerkt vlees. Deze bevinding uit ons onderzoek wordt ook bevestigd door de Wereldgezondheidsorganisatie.

Het advies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Het advies van NutriRECS om 3 tot 4 keer per week vlees te eten komt enigszins in de buurt van het advies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en de Schijf van Vijf. Wij adviseren aan mensen die vlees willen eten om dit te houden tussen de 350 en 500 gram per week (gewicht na bereiding). Dat is ongeveer hetzelfde als 3 porties per week. Wij adviseren om niet meer dan die hoeveelheid te eten, om zo een grotere kans op darmkanker te voorkomen.

In ons advies gaat het om rood vlees zoals rund-, varkens- en lamsvlees. Bewerkt vlees zoals ham, bacon en salami kun je beter laten staan. Hiervan hebben wij geen veilige hoeveelheid gevonden; bij elke hoeveelheid neemt de kans op darmkanker toe.

Rood vlees is een goede bron van eiwitten, ijzer en zink en past daarom in kleine porties in een gezond voedingspatroon. Met onze aanbevolen maximale hoeveelheid per week houden we rekening met de voordelen (bron van goede voedingsstoffen) en de nadelen (meer kans op darmkanker) van rood vlees.

Het advies van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds over vlees eten komt overeen met de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Lees meer over al onze adviezen voor het verkleinen van de kans op kanker.

Hoeveel vlees eten wij in Nederland?

Nederlanders eten gemiddeld 98 gram vlees en vleesproducten per dag, gedurende gemiddeld 6 dagen per week. Dat komt neer op 588 gram per week, meer dan de maximale aanbevolen hoeveelheid. Dit is wel een gemiddelde voor heel Nederland; de hoeveelheid vlees die gegeten wordt is verschillend tussen groepen mensen. Zo eten mannen meer vlees en vleesproducten (115 gram per dag) dan vrouwen (81 gram per dag).

Tips om gezond van vlees te genieten

Rood vlees past prima in een gezond voedingspatroon. Houd dit wel tussen de 350 en 500 gram per week. Binnen die hoeveelheid kun je nog altijd gezond genieten van rood vlees. Lees hier onze tips. Ook heeft het Voedingscentrum veel tips voor je. Download deze handige poster en hang het thuis ter inspiratie.